Laatste nieuws

Waarin verschilt een autosporthelm van een motorhelm?

Table of contents

In de praktijk blijkt dat veel van onze klanten zich er niet van bewust is dat een motorhelm significante verschillen vertoont t.o.v. een autosporthelm.

“Ik heb laatst nog een hele dure carbon-motorhelm gekocht voor op mijn Ducati, die zal neem ik aan toch ook wel goed zijn voor de autosport” Het antwoord hierop is nee, deze is niet geschikt.

In dit blogbericht leggen wij uit wat de zes grootste verschillen zijn tussen beide soorten helmen, en na het lezen hiervan is het u waarschijnlijk duidelijk dat het dragen van een motorhelm in een raceauto allesbehalve verstandig is.

Nomex voering autosporthelm1) Voering
In tegenstelling tot een motorhelm is een autosporthelm voorzien van een brandvertragende voering gemaakt van Nomex. Dit is nodig om de coureur in kwestie de tijd te geven om het voertuig te verlaten in geval van brand. De voering van een motorhelm is gemaakt van synthetisch materiaal wat direct over de huid smelt als het in contact met vuur komt. Het behoeft geen uitleg dat alleen dit al een reden is om nooit met een motorhelm in een auto te stappen. Het dragen van een brandvertragende balaclava is géén oplossing om dit probleem te voorkomen!

2) Impact
De wijze van de impact op de helm is in de auto compleet anders dan op de motor. Stel; je rijdt in een gesloten toerwagen met een rolkooi en 6-punts gordel en je slaat over de kop, dan is de kans zeer aanwezig dat de helm meerdere malen op hetzelfde punt de rolkooi raakt. Daarom is 1 van de eisen bij de keuring van autosporthelm dat de helm minimaal 3 keer een impact op dezelfde plaats moet kunnen weerstaan. Een motorhelm hoeft slechts 1 keer een (minder zware) impact kunnen weerstaan, dit omdat de kans dat een motorrijder tijdens een ongeval meerdere keren op hetzelfde punt met zijn helm iets raakt nihil is. Bij een motorhelm is het van belang dat deze langer over een oppervlakte (bijv. asfalt) moet kunnen schaven, iets wat in de auto niet voor komt en daarom ook geen onderdeel van de keuring is.

ECE-keuring motorsporthelm ECE3) Keuring
De punten waarop de keuring wordt uitgevoerd staan bij een motorhelm vast, wat het nadelige gevolg heeft dat bepaalde fabrikanten de helm op die specifieke punten verstevigen en de schaal op andere punten dunner (en dus onveiliger) maken. De gebruiker denkt zo een lichtgewicht helm te dragen wat vaak als comfortabel wordt gezien, maar of dit is wat je wilt... De keuring mag bij een autosporthelm op iedere willekeurige plaats uitgevoerd worden, waardoor het onmogelijk is om de schaal op bepaalde punten dunner te maken dan op andere punten. Dit resulteert wellicht in een iets zwaardere helm, maar hij is in ieder geval wél veilig.
FIA-keuring autosporthelmVoor motorhelmen is er 1 keuringsstandaard, de ECE 22.05 (vanaf 2023 ECE 22.06). De fabrikanten kunnen de helmen dus niet onderscheiden door middel van een keuring, iets wat bij autosporthelmen wel kan. De basiskeuring van een autosporthelm is de Snell normering. Betere helmen hebben de FIA 8859 normering en de meest veilige helmen zijn voorzien van de FIA 8860 normering. Helmen met de laatstgenoemde normering zijn altijd carbon helmen.
Het is een feit dat de keuring van een motorhelm veel minder zwaar en uitgebreid is dan bij een autosporthelm, en hierdoor geen enkele motorhelm de keuring die een autosporthelm moet ondergaan zal doorstaan.

Vizier autosporthelm4) Vizier
Wanneer een autosporthelm is voorzien van een vizier moet deze 3 mm. dik zijn. Daarnaast moet het vizier kogelwerend zijn en voor een bepaalde tijd intact blijven wanneer deze in contact komt met vuur. De rubbers rondom de vizieropening moeten de eigenschap hebben om te smelten en zo het vizier af te dichten tegen vlammen en rook. Al deze regels zijn voor vizieren van een motorhelm niet van toepassing.

Dubbel-D sluiting autosporthelm5) Sluiting
Daar waar bij een motorhelm een kliksluiting (ook wel snelsluiting genoemd) toegestaan is, is dit bij een autosporthelm nooit toegestaan. Een kliksluiting is slijtage onderhevig en kan in bepaalde gevallen vanzelf openen. Daarom moet een autosporthelm altijd voorzien zijn van een zogenaamde dubbel-D sluiting welke is gemonteerd op een kevlar kinband. Wanneer er bij een dubbel-D sluiting spanning op de kinband komt te staan heeft deze sluiting de eigenschap zichzelf extra vast te trekken. De kevlar kinband is brandvertragend en blijft zodoende intact in het geval van brand.

FHR bevestiging autosporthelm6) Frontal Head Restraint
In de autosport is het gebruik van een Frontal Head Restraint (FHR) zoals de HANS en Hybrid systemen eerder regel dan uitzondering geworden. Autosporthelmen zijn dan ook voorzien van M-6 ankers in de helmschaal waarop de clips gemonteerd kunnen worden. Motorhelmen hebben deze ankers niet en zijn ook niet geschikt om clips op te monteren.